
Rossevannet er i underkant av 4 km langt og er smalt i nordenden. Midt på er vannet over 1 km bredt. Det er kun 4 hytter i området, og disse er ikke svært synlig. Området gir et inntrykk av å være villmark og det er også et LNF område. I sør er det flere små og store øyer hvor det er fint å gjøre strandhugg. Spesielt kan anbefales den Brente Holmen.
På østsiden av vannet går tyskerstien som ble bygd av tyskerne under 2. verdenskrig. Enkelte steder går den helt ned til vannet. Ellers er det mange synlige minner fra nøytralitetsvakta under 1. verdenskrig. Vannet ble i tidligere tider benyttet til tømmerfløting og tømmeret ble fraktet videre ned Sandvigdalen til saga i Tjuviga. Omtrent midt på vannet på østsiden ligger Monte Rosse. Dette er ei lita hytte som ble bygd av Harald Isachsen som bodde på Kjos gård i 1868. Hytta er fortsatt i bruk.
Rossevann forsyner store deler av Kristiansand med drikkevann som blir pumpet opp i et kammer i Lindalsheia.
NB: Ny veg berører området i nord, men leirplassene skal være intakte.
Parkering/tilgang og avstander:
Det går kjørevei til Rossevannet fra Holskogveien og gjennom Aberdalen til pumpehuset ved vannet. Dette er en bomvei slik at du må basere deg på ca 2 km bæring/tralling. Fra nord går det også god kjørevei fra Rosseland. Her er det imidlertid innkjøring forbudt, slik at det blir ca 1 km bæring/tralling for å komme til vannet. Begge steder er godt under en mil fra Kristiansand.
Øst: 58.107155 7.934432
Nord: 58.129521 7.857624
Kart:
Det beste kartet over området er turkart Rossevannet/Vågsbygda-Berge.
Målestokk 1:20000.
Utvidelser:
I vest er det mulig å bære over i Kjosetjønn og videre til Tjomsevannet. Herfra er det mulig å komme ut i Søgneelva. Det er også mulig å utvide nordover, og dermed komme ut i Søgneelva lenger opp, eller ut i Farvannet.
Overnattingsplasser:
Leir 1: Den brente holmen. En skikkelig idyll!
58.100986 7.902956
Leir 2: Bukkeholmen. Her er det også mulig å sette opp telt, hvis leirstedet ovenfor er opptatt.
58.102192 7.893858
Oppdatert: 2006 (lagt til noen kommentarer i 2020 – da det bygges ny E39 i nord som antagelig vil påvirke padlekvalitetene.)