Ny langtur i felt

3452
Denne gangen gikk turen helt til Vassøyene V i Kristiansand. Her lykta på N. Vassøy. Foto: Lars Verket (2020)

Turen gikk fra 23.-26.4, og jeg startet etter lunsj. Første stopp var Møvig, der jeg ble intervjuet av NRK-Sørlandet. Deretter fortsatte jeg ut til Ytre Hellersøyane, og fikk en fin middag der mens solen gikk ned. Her er leiren i morgensol – trykk for større versjon av bildet:

Ytre Hellersøyane – en skikkelig perle. Foto: Lars Verket (2020)

På fredagen var det litt sosialt i Ny-Hellesund, før turen gikk vestover. Fikk et gjensyn med Hundsøya, Helgøya, Torøya og fant et nytt sted på Hellersøy. Nå er alle disse stedene oppdatert med nye bilder! Særlig Hundsøya er jo en perle, og nå har det kommet en lavvo med ovn her:

Søgne NJFF sin lavvo på Hundsøya. Foto: Lars Verket (2020)

Fredag kveld endte jeg opp med leir på Nordre Vassøy, etter å ha saumfart øya både til lands og til vanns. Her er det mange fine steder, og jeg fant til og med en helt ny! En flott liten gresslette nede ved vannet:

Leir 4 – Nordre Vassøy. Foto: Lars Verket (2020)

Veldig stemningsfylt nede ved landing i leir 1 på kvelden. Trykk på bildet for større versjon:

Kveldsstemning. Foto: Lars Verket (2020)

Om morgenen gikk ferden videre til Søndre Vassøy for en liten fotosession, og selv om det bare er merket av en leirplass der, så er den usedvanlig fin:

Søndre Vassøy – trykk på bildet for større versjon. Foto: Lars Verket (2020)

På vei østover igjen var jeg innom Hundsøya på nytt, og padlet kanalen NØ av Store Hummerholmen. Her var det en familie som hadde bursdagsselskap, så jeg kom ikke i land. Men, de sa det var flatt fjell her – så jeg får komme tilbake. Dette er uansett bare en evt. teltplass for særdeles fine dager.

Så gikk jeg på yttersiden av Langøya for å ta bilder av «bolten». Dessverre for mye sjø til at jeg turde å ta mange bilder, men dette gir et inntrykk om ikke annet:

«Bolten» på Langøya. Foto: Lars Verket (2020)

Så gikk ferden videre til Indre Hellersøyane der jeg oppdatert to av tre eksisterende steder, og la inn et nytt på Brageholmen. Her er det blitt bygget en ny hytte (har vært en gammel her før), men tror ikke det påvirker leirplassene.

Ny leir på Indre Hellersøyane – leir 4. Foto: Lars Verket (2020)

Til slutt gikk ferden til Store Langøya rett før Vestergapet. Her møtte jeg Atle, og vi fikk en fin kveld og morgen med mye foto! Her er noen av bildene:

Store Langøya er absolutt en padleperle. Foto: Lars Verket (2020)
Store Langøya – fin for både telt og hengekøye. Trykk for større versjon. Foto: Lars Verket (2020)
Fin utsikt fra hengekøya på Store Langøya – trykk for større versjon. Foto: Lars Verket (2020)

Vi runda akkurat inn Vestergapet før det blåste opp for mye, og fikk fin medvind inn til Langøya. Her hadde vi en kjapp lunsj, og justerte koordinaten som ligger der. Alt i alt en veldig fin og produktiv tur i felt. Takk til Atle for god modellering siste døgnet!

Atle sitter modell foran hytta til Kristiansand kajakklubb på Langøya. Bro over til Bragdøya. Foto: Lars Verket (2020)

Da har det gått noen dager, og alle stedene som er linket i denne saken er oppdatert med bilder og annen info. Fortsatt er det mye som skulle vært oppdatert i Kristiansand, men tenker at arbeidet nå er godt i gang. Jeg ser også at bruke av Padleperler.no øker jevnt og trutt, og håper det er mange som vil ha nytte av det til sommeren. Nå skal jeg bare oppdatere kartet på http://sorlandet.padle.guide/ – så begynner jeg å skrive om padleruter i Kristiansand kommune.