Telemarkskanalen – slusene

0
578
Victoria på vei inn i Hogga sluse. Foto: Lars Verket (2009)

I denne artikkelen finner du litt historie, og ganske detaljert informasjon om slusene i Telemarkskanalen. Artikkelen er hentet fra «Padleguide for Telemark» (s.185-190:2009).

Fra Skien til Dalen er det 105 kilometer.  Ved hjelp av åtte sluser blir du i Telemarkskanalen løftet fra null til 78 meter over havet. Planene om å kanalisere strekningen pågikk i mange år. Norsjø-Skienkanalen sto ferdig i 1861, og Bandak-Norsjøkanalen i 1892. Den høytidelige åpningen av hele anlegget fant sted den 20. september 1892.

Slusene er ingeniørmessige mesterverk, og en blir spesielt imponert når en tenker på at dette er bygget før alt ble gjort med maskiner. Mye av arbeidet med slusene er gjort med håndkraft! Det er vanskelig å forestille seg hva slags slit som ligger bak… Ikke rart de ble kalt ”verdens åttende underverk”! 

De fleste padlere parkerer ved Ulefoss, og tar båten til Lårdal eller Dalen. Båtene som trafikkerer kanalen elsker å ta med kano/kajakk og sykler, så dette er ikke noe problem. Fra Dalen er det vanlig å regne 4 padledager tilbake til Ulefoss.

Å ta slusene er bare mulig om sommeren, og det er en opplevelse i seg selv. Legg kajakkene i flåte, og følg instruksjonene til slusemannskapene! Selv om det tar litt tid, er det både sosialt og avslappende. Dessuten er det viktig å vise at vi setter pris på slusene, og det kan vi gjøre ved å bruke dem!

Utenom sesong kan du ha med kajakktralle. Alle anleggene er tilrettelagt for trilling av kajakk forbi slusene.

Bandak – Norsjøkanalen

Strekningen fra Bandak til Norsjø ble bygget i perioden 1887-1892.  Den ble betegnet som ”verdens åttende underverk” da den sto ferdig. Kanalen binder sammen en rekke vann mellom Norsjø og Bandak (Dalen).

På den 17 km lange strekningen mellom Ulefoss og Strengen ble det bygget 17 sluser, fordelt på 6 anlegg, med en samlet høydeforskjell på 57 meter. Av anleggene er Vrangfoss det største og mest imponerende. Både Hogga og Vrangfoss bød på store vanskeligheter og farefylt arbeid i byggeprosessen.

Hogga sluser

Hogga sluser er det øverste anlegget i Telemarkskanalen, og ligger svært idyllisk til. Selve sluseanlegget er et praktstykke i hogd stein, og de gamle sluseportene med manuell drift er intakte. Originale sveivehus for portene, fortøyningskroker og smiljernsrekkverk er bevart.

Hvis du kommer ovenfra åpner sluseportene seg mot en fantastisk fin bjørkerekke langs underkanalen etter siste kammer. Her er det laget gapahuk og plantet gress som padlere gjerne må bruke til overnatting. Her finner du også WC og dusj i sesongen.

FAKTA:
Antall slusekammer: 2
Samlet løftehøyde: 7m
Høyde over havet: 65/72 m.o.h.
Cirka slusetid: 25 minutter.
Bære-/trillestart: 59.303500 9.042283 (lav brygge)
Bære-/trillesluttt: 59.302117 9.043867 (lav brygge)
Totalt rundt 250 meter.

Kjeldal sluse

Kjeldeal sluse ligger rett ved veien, men har er det likevel fint med en liten rast. Både Kjeldal og Lunde har gummidam. Her er det også tilrettelagt for bevegelseshemmede på brygga over kanalen – veldig fint for padlere i rullestol.

FAKTA:
Antall slusekammer: 1
Samlet løftehøyde: 3m
Høyde over havet: 62/65 m.o.h.
Cirka slusetid: 15 minutter.
Bære-/trillestart: 59.292000 9.051333 (lav brygge)
Bære-/trilleslutt: 59.292400 9.052183 (lav brygge)
Totalt under 100 meter.

Lunde sluse

Lunde sluse har Slusekro, og ligger rett ved en campingplass der du kan leie både sykkel, kano og kajakk. På oversiden av slusa finner du Lunde Slusepark, beregnet på rekreasjon og arrangementer knyttet til kanalen.

FAKTA:
Antall slusekammer: 1
Samlet løftehøyde: 3m
Høyde over havet: 59/62 m.o.h.
Cirka slusetid: 15 minutter.
Bære-/trillestart: 59.300167 9.088183 (brygge)
Bære-/trilleslutt: 59.300617 9.088917 (sand/stokk)
Totalt 70-80 meter.

Vrangfoss sluser

Imponerende byggverk! Vrangfoss sluser. Foto: Library of Congress

Vrangfoss sluser er det største og mest imponerende byggverket på kanalferden. Her er det hele frem slusekamre, og det er neppe noen tilfeldighet at et heter Vrangfoss her. Tømmeret satte seg godt fast her før kanalen ble bygget… Her er det toalett, dusj og restaurant i sesongen. Overnatting er også mulig, se www.slusemesteren.no.

I tilknytning til anlegget er det også opparbeidet en park, som er fra 1892. På sluseanlegget finnes det smie, sagbruk, vaktbu, slusemesterbolig med uhus og slusevokterbolig med uthus.

På vei opp med båten er det mulig å gå av, og så spasere rundt i området i den timen slusingen tar.
Foto: Lars Verket (2009)

FAKTA:
Antall slusekammer: 5
Samlet løftehøyde: 23m
Høyde over havet: 36/59 m.o.h.
Cirka slusetid: 60 minutter.
Bære-/trillestart: 59.303883 9.199450 (brygge)
Bære-/trilleslutt: 59.300650 9.204800 (brygge)
Totalt ca. 500 meter.

Eidsfoss sluser

Eidsfoss sluser ligger idyllisk til inne i skogen, og her er det også et helt hus til leie! Se www.lilleulefos.no (virker ikke lenger). Dette er også et fint sted for lunsj.

FAKTA:
Antall slusekammer: 2
Samlet løftehøyde: 10m
Høyde over havet: 26/36 m.o.h.
Cirka slusetid: 30 minutter.
Bære-/trillestart: 59.297817 9.220417 (flytebrygge)
Bære-/trilleslutt: 59.296450 9.222200 (flytebrygge)
Totalt snaue 200 meter.

Ulefoss sluser

Her finner du det vanligste utgangspunktet for padlere. Ved Ulefoss sluser er det kanalutstilling med info og stor parkering. Her kan du stå gratis mens du tar båten med kajakker/kanoer til Lårdal/Dalen, og så padler tilbake til utgangspunktet.

FAKTA:
Antall slusekammer: 3
Samlet løftehøyde: 10,7m
Høyde over havet: 15/26 m.o.h.
Cirka slusetid: 40 minutter.
Bære-/trillestart: 59.280650 9.253467 (brygge)
Bære-/trilleslutt: 59.282917 9.256283 (brygge)
Totalt drøye 300 meter.

Norsjø – Skienkanalen

Slusene ved Skien og Løveid utgjør den eldste delen av Telemarkskanalen, og ble bygget i perioden 1854-1861. Den kalles Norsjø – Skienkanalen, og bygger sammen Norsjø med Bryggevannet i Skien. Hele strekningen mellom Norsjø og Frierfjorden heter Farelva og Skienselva. Forbi Porsgrunn er det likevel mange som kaller Skienselva for Porsgrunnselva.

Løveid sluser

Løveid sluser ligger svært idyllisk til, og her kan du godt ta en lunsj nedenfor sluseanlegget. Langs overkanalen ligger et vakkert hage- og parkanlegg og en liten plass som ramme om en byste av amtmann Aall. Her ligger det også flere bevarte hus, blant annet slusemesterboligen.

FAKTA:
Antall slusekammer: 3
Samlet løftehøyde: 10m
Høyde over havet: 5/15 m.o.h.
Cirka slusetid: 35 minutter.
Bære-/trillestart: 59.210700 9.513867 (sandstrand)
Bære-/trilleslutt: 59.211917 9.522850 (betongslipp/vrien brygge)
Totalt drøye 500 meter.

Skien sluse

Skien sluse ligger ikke så idyllisk til i Skien sentrum, men høsten 2009 arbeides det i området. Kanskje blir det vakkert om noen år. Slusene ble automatisert med elektrisk spill allerede i 1909, og i 1930-årene ble treportene byttet ut med porter som hadde jernrammer. På 1980-tallet ble de igjen erstattet med stålporter. Flere overnattingssteder i Skien sentrum.

FAKTA:
Antall slusekammer: 1
Samlet løftehøyde: 5m
Høyde over havet: 0/5 m.o.h.
Cirka slusetid: 20 minutter.
Bære-/trillestart: 59.205867 9.607167 (trebjelke på toppen av steinsetting)
Alternativ start 1: 59.203567 9.606683 (lav steinsetting)
Alternativ start 2: 59.202000 9.603617 (sandstrand)
Bære-/trilleslutt: 59.205800 9.611017 (flytebrygge helt innerst i havnen)
Alternativ slutt: 59.203583 9.613367 (flytebrygge med trapp i vinkel ved Tollboden)
Totalt fra 250-1100 meter, avhengig av alternativene.

Å komme forbi Skien sluse utenom sesong byr på flere alternativer. Enkleste landing skjer på sandstrand (alt. 2) litt før bryggeanlegg, men du kan også ta opp nærmere slusen (trillestart og alt. 1). Så triller du under hovedveien, og ned til havna i Skien sentrum. Innerst i havnen er det en lav flytebrygge, men her kan det være kraftig sidestrøm. Hvis det er et problem kan vi anbefale lav brygge bak Tollboden (alt. slutt).

Dette er den eneste slusen som ikke har opplagt trillevei i tilknytning til selve sluseanlegget, men kanskje kommer det med arbeidet som startet høsten 2009?

Oppdatert: 2009 (Så avslutningen i Skien er garantert annerledes i dag.)

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her